In de provincies Groningen en Drenthe vond van 2020 tot en met 2022 de MaaS-pilot Groningen Drenthe – Reiziger Centraal plaats. MuConsult evalueerde dit project aan het begin van dit jaar. Collega’s Jaap Sytsma, Boaz van der Hart en Paul Plazier schreven over hun bevindingen in NM-Magazine.
In Groningen en Drenthe staat vooral de bereikbaarheid van de landelijke gebieden onder druk. De ov-lijnen zijn er dun en de kosten ervan hoog. Het vraagafhankelijke (deel)vervoeraanbod is beperkt en inwoners kennen de weg naar deze mobiliteitsproducten maar matig. De autoafhankelijkheid is dus groot in de regio – met de niet-autobezitter als grote verliezer.
Deze forse uitdagingen waren aanleiding voor de provincies Groningen en Drenthe, gemeenten, OV-bureau Groningen Drenthe en Publiek Vervoer Groningen Drenthe om deel te nemen aan het Landelijke Programma MaaS. Mobility as a Service, MaaS, wordt immers gezien als een belangrijk instrument om vervoersdiensten gebruiksvriendelijk te ontsluiten. Normaliter draait het dan vooral om openbaar vervoer en meer commerciële (deel)vervoersvormen. Maar Groningen en Drenthe waren benieuwd of ook Wmo-vervoer en de hubtaxi in te passen zijn in MaaS.
Begin dit jaar heeft MuConsult het project geëvalueerd aan de hand van deskresearch, interviews en werksessies.
Alle inzichten uit de interviews en werksessie – dat zijn er uiteraard meer dan de punten hierboven – zijn verwerkt in een SWOT-analyse. Op basis hiervan ontwikkelde MuConsult een aantal scenario’s voor de toekomstige ontwikkeling van MaaS in Groningen en Drenthe:
- MaaS voor WMO: De reiziger wordt digitaal begeleid bij het boeken en uitvoeren van de reis. Overheden subsidiëren het ontwikkelingen in de techniek waardoor ze eigenaar van de techniek blijven. De focus ligt op het al beschikbare vervoer: ov en hubtaxi
- MaaS voor landelijk gebied: De MaaS-dienst verbindt diverse bestemmingen binnen en buiten de regio. Overheden bieden ‘mobiliteitsgarantie’ ook vroeg en laat op de dag. De focus ligt op het ontwikkelen van hubs op verschillende schaalniveaus. Het vervoer bestaat uit een mix van hubtaxi, deelvervoer en het ov.
- MaaS voor recreanten: Dankzij Maas reist de reiziger soepel van en naar belangrijke vrijetijdsbestemmingen. Overheden faciliteren de ontwikkeling van hubs en deelvervoer rondom attracties en evenementen.
- MaaS voor forensen: MaaS verbindt belangrijke woon- en werklocaties. Overheden bieden mobiliteitsgarantie voor ritten van/naar het werk. Ze stimuleren de doorontwikkeling van hubs, vooral rondom steden, werklocaties en bedrijventerreinen. Het vervoer in dit scenario is een mix van de hubtaxi, deelvervoer en ov.
Geadviseerd wordt om vanuit het scenario MaaS voor Wmo, via MaaS voor forensen toe te werken naar Maas voor landelijk gebied. Het scenario 4 – MaaS voor Forensen is hierbij een manier om massa te genereren, de businesscase rond te krijgen en het pad van de andere scenario’s rendabel te maken en te faciliteren. De overheid kan hier vooral in bijdragen met passend flankerend beleid. Hierdoor wordt het voor marktpartijen commercieel interessant een MaaS-aanbod te creëren in Groningen en Drenthe, waarna reizigers verleid worden dit te gebruiken.
Meer lezen? Het hele artikel in NM Magazine over de toegevoegde waarde van WMO en hubtaxi in MaaS is hier te lezen.