Door de coronamaatregelen sloten onderwijsinstellingen in maart dit jaar hun deuren. Ze moesten overschakelen naar het aanbieden van onderwijs op afstand. De instellingen hebben zich snel aangepast aan de coronacrisis. Maar wat vinden de studenten nu eigenlijk van thuis studeren?
Omdat MuConsult nauw betrokken is bij de Onderwijsaanpak in grote delen van Nederland, hebben we op eigen initiatief een korte enquête uitgevoerd onder ruim 200 WO-studenten. De respondenten beoordelen de huidige situatie van thuis studeren gemiddeld met een 5,9. Dit is lager dan de gemiddelde rapportcijfers die werknemers geven over thuiswerken.
De ervaring verschilt per onderwijsvorm. Studenten zijn tevreden over de online colleges, maar waarderen online werkgroepen en tentamens minder goed. De faciliteiten om onderwijs op afstand te volgen zijn voor het merendeel van de studenten op orde. Het hebben van een goede werkplek thuis en ondersteunende hulp vanuit de onderwijsinstellingen is echter niet voor alle respondenten voldoende. Daarnaast blijkt dat veel van de respondenten minder zijn gaan sporten en bewegen. Daardoor zijn ze in de afgelopen paar maanden minder gezond gaan leven. Daarentegen is een deel wel meer recreatief gaan wandelen.
Spreiden van lestijden
Verder blijkt bijvoorbeeld dat studenten vooral het spreiden van lestijden interessant vinden als maatregel voor het komend studiejaar (zie figuur). Het is dus zaak om “onderwijs” niet als een eenheid te beschouwen maar nauwkeurig te kijken naar de individuele onderwijsvormen en de mogelijkheden daarbij.
Het onderwijs heeft zich snel aangepast aan de coronacrisis en de Slimme Lockdown maatregelen, en is momenteel druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe school- en studiejaar. Overheden, onderwijsinstellingen en vervoerders zijn nu aan zet om:
- het nieuwe studiejaar voor te bereiden in de context van de slimme lockdown en de noodzaak om OV gebruik te reguleren en
- te onderzoeken wat de huidige situatie betekent voor de lange termijn en welke gevolgen dat heeft voor het spreiden van onderwijs, contactmomenten en studentenstromen.
Aandacht voor de beleving van studenten is hierbij cruciaal. Net als werknemers hebben studenten wisselende ervaringen en uiteenlopende verwachtingen en wensen voor de toekomst. De vraag is wat de gevolgen van de huidige situatie zijn voor studenten, wat ze hier zelf van vinden en wat dat betekent voor het komende studiejaar en de verdere toekomst.
Ons kleinschalige onderzoek geeft eerste inzichten in wat studenten vinden van thuis studeren, maar levert ook veel nieuwe vragen op. Bovendien moeten de uitkomsten nog geverifieerd worden onder een grotere en diversere groep studenten en scholieren. Het is belangrijk om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden voor innovaties in het onderwijs zonder het belang van de studenten uit het oog te verliezen.