SUMP is een onderwerp waar iedereen in de mobiliteitswereld wel eens van gehoord heeft. Maar wat is het nu eigenlijk en wat kun je er als overheidsinstantie mee? En wat is de rol van MuConsult binnen dit alles? SUMP-expert Geert Koops legt het in dit artikel haarfijn uit.
“SUMP staat voor Sustainable Urban Mobility Plan, dus een duurzaam stedelijk mobiliteitsplan als je het letterlijk vertaalt. In Nederland kennen we het als Regionaal Mobiliteitsplan of kortweg RMP. Het is een leidraad van de Europese Commissie om overheden in heel Europa te helpen met het opstellen van een mobiliteitsvisie. Het bevat hele concrete stappen en is een handleiding die overheden helpt om hun stedelijke mobiliteit te verduurzamen”, vertelt Geert.
Regionale werkwijze
“Inmiddels worden door heel Europa dankzij SUMP op dezelfde manier mobiliteitsplannen gemaakt, volgens dezelfde standaard. Binnen het daily urban system vinden veel mobiliteitsverplaatsingen plaats. Het heeft met stad en ommeland te maken. Op dat schaalniveau worden plannen gemaakt om de stedelijke mobiliteit te verduurzamen en de doorstroming in de stad zelf te verbeteren door op regionaal niveau samen te werken. Zo hebben wij als MuConsult pas geleden in West-Brabant geholpen met het opstellen van een samenwerkingsagenda met een uitvoeringsprogramma dat daarbij hoort. Breda is daarbij de centrale stad met daaromheen relatief kleine steden en gemeenten. Men werkte in het verleden gericht op knelpunten. Dus ‘waar staat de file? Dan vragen we het Rijk om daar de snelweg wat te verbreden.’ Nu is men tot de conclusie gekomen dat deze werkwijze de bereikbaarheid in de regio niet verbeterd heeft. Een regionale gebiedsgerichte werkwijze heeft waarschijnlijk een veel beter effect. Want het grootste deel van het verkeer op knelpunten komt uit de regio zelf. Om op korte termijn iets aan de problemen te doen, heeft de regio West-Brabant samen met de inliggende gemeenten een visie opgesteld om zo een systeemverandering te weeg te brengen en de bereikbaarheid, leefbaarheid, verkeersveiligheid en duurzaamheid in de regio structureel te verbeteren.”
Gedrag veranderen
Verkeer en mobiliteit komen altijd ergens vandaan. “Je kunt je heel erg proberen te richten op het knelpunt en daar de problemen op te lossen. Maar je kunt ook kijken naar waar al die mensen die daar in de file staan nou eigenlijk vandaan komen,” vertelt Geert. “Wat zijn hun alternatieven? Hoe kunnen we ze verleiden om op een andere manier te gaan reizen? Als stad zelf kom je daar niet uit, omdat het vaak gaat om mensen die niet in jouw stad wonen, maar vanuit andere gemeenten komen. De lokale overheden aldaar heb je nodig om reizigers hun gedrag te laten veranderen. Door als gemeenten samen te werken kun je de problemen bij de oorsprong tackelen. Dat werkt veel beter. Daar zijn de SUMP-plannen voor bedoeld.”