Onze collega’s worden regelmatig gevraagd om deel te nemen aan expertsessies en rondetafelgesprekken. Zo ook Jan-Derk van ’t Rot en Henk Meurs. Zij namen onlangs deel aan de Discussietafel Openbaar vervoer van NM Magazine. Ze spraken daar over het ov – een sector die hard geraakt wordt door de coronacrisis.
Doordat de overheid aanraadt om alleen noodzakelijke reizen te maken met het openbaar vervoer, liggen de aantallen reizigers veel lager dan een jaar geleden. De impact op het ov is dus erg groot. Hoe komt de sector dit te boven? Hoe krijgen we de reizigers weer het in? Jan-Derk van ’t Rot leidde de discussietafel, waar zes experts met elkaar discussieerden over verschillende onderwerpen. Onder meer rekeningrijden in het ov en integratie van openbaar vervoer en doelgroepenvervoer kwamen aan bod.
Hyperspits voorkomen
Henk Meurs was stellig dat bijvoorbeeld van de hyperspits zoals deze voor de coronacrisis was af te komen lastig is en om verandering vraagt. Ook van werkgevers en onderwijsinstellingen. “We weten van mensen die vóór de crisis al flexibeler gingen werken, dat ze op redelijk geijkte tijden hun woon-werkritten maken, ’s ochtends of ‘s middags bijvoorbeeld. Dat heeft met activiteitenpatronen te maken: je moet op een bepaalde tijd de kinderen naar de crèche brengen, om zes uur wil je de piepers op tafel… Zo’n verandering naar reizen buiten de spits komt dus niet vanzelf.”
“Toch maar die hyperspits beprijzen. Vroeger was het excuus: ik moet wel in de spits reizen want m’n baas wil dat ik op tijd op kantoor ben. Nu geldt dat excuus niet meer. Veel werknemers krijgen een reiskostenvergoeding en als in de spits reizen dan duurder wordt, merken werkgevers dat vanzelf in hun portemonnee.”
Wil je weten wat er nog meer besproken werd? Het hele artikel van NM Magazine lees je hier.