In 2020 voerde MuConsult voor Zuid Limburg Bereikbaar de 10e Geclusterde Effectmeting Forenzen uit om de effecten van de werkgeversaanpak te monitoren. In het kader van deze jubileumeditie van de effectmeting hebben we aanvullende analyses uitgevoerd naar de structurele effecten van mobiliteitsmanagement.
Uit de analyses blijkt dat deelnemers aan fiets en OV maatregelen meerdere jaren meerdere jaren na deelname nog steeds het na deelname nog steeds het nieuwe gedrag volhouden. Het gedragsbehoud is het grootst bij deelnemers die zijn overgestapt naar de fiets of e-bike.
De data van 2020 is gecontroleerd voor Corona-effecten. Wel is het mogelijk dat de crisis structurele effecten kan structurele effecten kan hebben op de langere termijn op bijvoorbeeld de aantrekkelijkheid van thuiswerken en OV gebruik. Dit zal moeten blijken uit toekomstige soortgelijke analyses.
Effectmeting
De effectmeting is een jaarlijks onderzoek onder forenzen onderzoek onder forenzen van aangesloten convenantpartners van Zuid-Limburg Bereikbaar (voorheen Maastricht Bereikbaar). We doen bij een effectmeting het volgende:
- In kaart brengen van mobiliteitsgedrag en autobezit van forenzen en veranderingen daarin;
- Veranderingen verklaren aan de hand van maatregelen van Zuid-Limburg Bereikbaar, maatregelen van de werkgevers zelf, Limburg Bereikbaar, maatregelen van de werkgevers zelf, overige maatregelen en autonome ontwikkelingen.
- Vertaling van de aan het programma toe te schrijven deel van de gedragsverandering naar automijdingen, CO2 reductie en intensiteitsverlaging op prioritaire corridors.
- Factsheets opstellen voor bedrijven t.b.v. verdere maatregelen voor voor bedrijven t.b.v. verdere maatregelen voor slimme en duurzame mobiliteit. Input voor M&E van het totale programma t.b.v. monitoring, bijsturing en verantwoording.
Resultaten
Het onderzoek laat verschillende resultaten zien. Fietsacties zorgen bij deelnemers voor een afname van 24% autoritten per week. Na enkele jaren loopt dit terug naar 19%. OV-acties leiden tot 8% minder autoritten per week. Dit loopt na een paar jaar terug naar 6%. Autoregelingen en flexibele reiskostenvergoedingen zorgen bij deelnemers voor een toename van autoritten per week. Op de korte termijn een toename van 30% – op de lange termijn ruim 24%.
Conclusies
Forenzen die door acties van Zuid-Limburg Bereikbaar of door beleid van de werkgever overstappen naar fiets, e-bike of OV, blijven dit voor langere tijd doen. Het lange termijn effect van mobiliteitsmanagement is een reductie van 6% tot 19% autoritten voor woon-werk per werk per week onder de groep deelnemers van de actie(s). En juist tijdens de crisis heroverwegen veel forenzen en werkgevers hun mobiliteitsopties. Een extra inspanning op gewenste veranderingen is waarschijnlijk juist nu effectief.
De rapportage van de Structurele effecten van mobiliteitsmanagement is hier te bekijken.