Het uitrusten van voertuigen met en het gebruik van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) kan een gunstige bijdrage hebben op de verkeersveiligheid, het rijcomfort, de doorstroming en het milieu. Maar, deze gunstige bijdrage kan alleen volledig behaald worden als de bestuurder weet welke systemen in de auto aanwezig zijn, hoe de systemen werken en de beperkingen ervan begrijpt. Met andere woorden; gebruikt de bestuurder het systeem zoals het bedoeld en ontworpen is? Als dat zo is en en de gebruiker bovendien ook nog tevreden is over het systeem kan hij als “ADAS-ambassadeur” worden aangemerkt. Dit geldt, gemiddeld over alle onderzochte systemen, voor slechts 9% van de automobilisten. Er is vooral onvoldoende kennis over de te verwachten prestatie van de systemen in bijzondere omstandigheden. Automobilisten verwachten bijvoorbeeld ten onrechte vaak dat de systemen “altijd” en “overal” gebruikt kunnen worden en hetzelfde blijven presteren. In opdracht van Rijkswaterstaat hebben wij onderzoek gedaan naar de kennis over het bezit, de tevredenheid, de kennis over de werking en de wijze van gebruik van 25 verschillende ADAS in het Nederlandse personenautopark en de ontwikkeling hierin.
Dit is het vervolg van eerdere studies die wij sinds 2018 uitvoerden op het gebied van ADAS voor Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Bent u benieuwd naar alle uitkomsten, klik op de onderstaande links naar de rapporten.