Als vervolg op het landelijk reizigersonderzoek van 2019 en het thuiswerkonderzoek aan het begin van de coronapandemie heeft MuConsult het landelijk reizigersonderzoek 2020 uitgevoerd. Het doel van dit grootschalige onderzoek is om de effecten van beleidsmaatregelen op het reisgedrag van Nederland monitoren. Hoe reist de gemiddelde Nederlander? Hoe vaak wordt er thuisgewerkt? En welke factoren zijn hierop van invloed?
Met behulp van uitgebreid enquêteonderzoek onder circa 13.000 respondenten is het MuConsult gelukt om inzicht te krijgen in het reisgedrag en de houding ten opzichte van verschillende maatregelen en vervoersmiddelen; en om de effectiviteit van beleidsmaatregelen door te vertalen in termen als bereikbaarheid, duurzaamheid en veiligheid.
Regionale analyses
In 2020 voerden we voor vier regio’s aparte analyses uit. Hierdoor was het mogelijk om inzichtelijk te maken hoe de het reisgedrag zich in deze specifieke regio’s ontwikkelt en hoe dit zich verhoudt tot de landelijke trend. Zo zagen we dat de regionale verschillen vaak sterk samenhangen met het type branche waarin werknemers werkzaam zijn. Daarnaast was het mogelijk om regionale beleidsmaatregelen en acties op te nemen in het onderzoek, zodat ook het effect van het eigen beleid inzichtelijk kon worden gemaakt.
Het thuiswerkgedrag
Omdat het landelijk reizigers onderzoek een vervolg is op de eerste meting in 2019 en het thuiswerkonderzoek in april 2020, was het goed mogelijk trends in kaart te brengen. Zo zijn we niet alleen te weten gekomen hoe het reis- en thuiswerkgedrag is verschoven in de afgelopen twee jaar, maar ook hoe ervaringen en de algehele beleving kunnen variëren in verloop van tijd. Werknemers die thuiswerkten in oktober 2020 geven bijvoorbeeld significant vaker aan geen nadelen te ervaren van thuiswerken ten opzichte van degenen die in april 2020 thuiswerkten (15% vs. 8%). En überhaupt is het aandeel dat zegt geen mogelijkheid te hebben om thuis te werken flink afgenomen in het afgelopen jaar.
Autogebruik
Het landelijk reizigersonderzoek bestaat echter niet alleen om trends duidelijk te maken, maar is er juist om verklaring te geven aan de wijzigingen in autodagen. Onderstaand figuur vat deze verklarende analyse samen, hoewel niet compleet. Wat blijkt: een verbeterde thuiswerkregeling zonder andere veranderingen, zorgt ervoor dat de forens die de betere regeling krijgt, 0,11 dagen minder met de auto naar het werk reist per week. Terwijl het coronavirus juist een reden kan zijn om vaker in de auto te stappen.