Collega’s Ries Knigge, Edward Rosbergen en Roeland Pieper werkten mee aan een artikel in OV-Magazine over hoe ov slim te bekostigen en financieren is. Want er is in de ov-sector extra geld nodig om ambities voor de toekomst te realiseren. Maar hoe?
Roeland, Edward en Ries zien mogelijkheden om met prijsdifferentiatie reizigersgedrag te beïnvloeden. Roeland: “De kostendekkingsgraad in het stad- en streekvervoer ligt momenteel rond de 50 procent: dit betekent dat de gemiddelde reiziger slechts de helft betaalt van wat de reis werkelijk kost. De overheidsbijdrage ligt rond de 1 miljard euro per jaar. Als bepaalde doelgroepen meer gaan betalen, gaan de opbrengsten omhoog en de kostprijs van het ov omlaag, als dat leidt tot betere reizigersspreiding.”
Door prijsdiscriminatie toe te passen op verschillende groepen reizigers valt het gedrag van mensen goed te beïnvloeden, gaat Ries verder. “De spitsvraag reduceren is verreweg de goedkoopste manier om reizigersvolume te vergroten tegen lagere kosten. Zo kunnen vervoerders hun materieel en personeel efficiënter inzetten en betalen bepaalde doelgroepen onbewust extra mee. Forensen bijvoorbeeld zijn daartoe in staat en bereid als het kwaliteitsverbetering oplevert. De groepen die het financieel niet kunnen ophoesten, kun je daarvan vrijstellen.”
Investeringen in materieel financieren
Daarnaast kunnen overheden de kosten voor vervoerders reduceren door investeringen in materieel te financieren, vertelt Edward: “De overheid kan tegen betere voorwaarden een lening afsluiten bij een bank om materieel te financieren, want het is een betrouwbare partij. Vervoerders kunnen hiermee het materieel aanschaffen en per jaar afbetalen. Zo’n financieringsconstructie kan bovendien gunstig zijn voor de balanspositie van een vervoerder, waardoor deze makkelijker aan aanbestedingen kan deelnemen.”
Benieuwd naar de meningen van andere experts en wat onze collega’s verder nog bespraken? Het hele artikel in OV-Magazine over hoe ov slim te bekostigen en financieren is hier te lezen.