Parkeerexpert Luuk Peters en oud-collega Casper Stelling zijn van mening dat een goede kennis van doelgroepen de kern vormen van proactief parkeerbeleid. “Met een gedetailleerde effectinschatting van parkeermaatregelen per doelgroep kun je de lusten en lasten van de autoluwe stad rechtvaardig verdelen.”
Proactief parkeerbeleid kan een bijdrage leveren aan een betere leefomgeving, verblijfskwaliteit en leefbaarheid van een gebied en klimaatadaptatie. Andersom is proactief parkeerbeleid in de integrale afweging steeds vaker een randvoorwaarde voor het realiseren van brede beleidsdoelen.
Parkeermaatregelen raken doelgroepen op verschillende manieren. Betaald parkeren kan ervoor zorgen dat lagere inkomensgroepen het gebied gaan vermijden. Een aanbod van alternatieve vervoerswijzen, gekoppeld aan (goedkoop) parkeren op afstand, houdt gereguleerde centrumgebieden ook voor deze doelgroepen bereikbaar.
Belangrijk is om niet alleen te kijken naar de parkeerbezetting, maar ook naar de onzichtbare (latente) parkeervraag, omdat men elders parkeert, een ander vervoersmiddel gebruikt of überhaupt niet komt. Denk hierbij ook aan mindervaliden die momenteel geen gebruik maken van gehandicaptenparkeervoorzieningen, omdat er nu nog voldoende openbare parkeerruimte is bij hun woning of bestemming. Parkeerbeleid moet rekening houden met deze groep, omdat zij – evenals gehandicaptenparkeerkaarthouders – wel behoefte hebben aan toegankelijke parkeerplaatsen bij de woning of bestemming.
De rest van dit artikel lezen? Klik hier voor de website van Parkeren en Mobiliteit.