Nederland fietsland is niet af. We moeten koers blijven houden door focus op fietsbeleid in de beleidscyclus. Dat schrijven Paul Plazier en Peter van Bekkum in Verkeerskunde.
Ondanks het succes van de fiets in Nederland kunnen we niet op onze lauweren rusten. De grote verstedelijkingsopgave brengt nieuwe mobiliteit met zich mee. Ongeremd kan dat leiden tot massale groei van automobiliteit. Links tot rechts is het erover eens dat dat niet de gewenste richting is, omdat Nederland dan uiteindelijk vastloopt. Om de aantrekkelijkheid van alternatieven te verbeteren, moet de fiets integraal onderdeel blijven uitmaken van ruimtelijke ordening en mobiliteitsbeleid. Gelukkig biedt de beleidscyclus alle handvatten om koers te houden bij de uitvoering van toekomstbestendig fietsbeleid.
Dat Nederland een Fietsland bij uitstek is behoeft inmiddels geen uitleg meer. Nergens anders ligt het aantal fietsen per hoofd van de bevolking en het aandeel fietsgebruik in de totale mobiliteit zo hoog als hier. Diverse factoren liggen hieraan ten grondslag, waaronder decennia aan gericht beleid, levendig fiets-activisme, de fiets als statussymbool, vlakke topografie en een gematigd klimaat. Tot op de dag van vandaag wordt fietsen door beleid gestimuleerd.
Toch is dit nog niet voldoende. Een aanzienlijk deel van de bevolking stapt nog iedere dag in
de auto. Deels gewoontegetrouw, maar deels ook zijn velen voor hun dagelijkse activiteiten
afhankelijk van de auto vanwege het ontbreken van fatsoenlijke alternatieven. Desondanks is
er een groot potentieel: de auto wordt ook nog veel gebruikt voor (zeer) korte ritten die in theorie ook heel goed per fiets mogelijk zijn.
Wij zijn van mening dat het raadzaam is om fietsbeleid stevig te verankeren in de planning
en totstandkoming van de nieuwe woningbouwlocaties. Dit kan door de beleidscyclus toe te
passen bij het bedenken en uitvoeren van fietsbeleid. De cyclus biedt welkome handvatten
om het beleidsproces op logische wijze te doorlopen. We onderscheiden hierin vijf samenhangende stappen:
- Ambities en doelen formuleren
- Maatregelen (varianten) ontwikkelen
- Beleid programmeren
- Beleid uitvoeren
- Beleid evalueren
Meer weten over deze vijf stappen? Dat kan in het artikel in Verkeerskunde: “Nederland fietsland is niet ‘af‘, focus blijven houden op fietsbeleid in Nederland”