Luuk Peters moest er vroeg voor opstaan, maar zoals hij zelf zegt ‘voor parkeerpraat mag je me altijd wakker maken’. In de uitzending van De Nacht van… op NPO Radio 1 sprak Luuk over een groeiend probleem: P+R-terreinen die volstaan met auto’s van mensen die er eigenlijk niet thuishoren.
Parkeren op de juiste plek
Een mooi gespreksonderwerp dat aansluit bij de manier waarop we bij MuConsult kijken naar parkeerbeleid: we willen dat de juiste parkeerder op de juiste plek parkeert.
P+R werkt goed om de parkeerdruk in steden te verlagen en reizigers te stimuleren om hun auto te laten staan. Maar dan moet er wel plek zijn. Steeds vaker raken P+R-terreinen overvol, niet door forenzen of bezoekers van de stad, maar door langparkeerders. Bijvoorbeeld bewoners die geen parkeervergunning willen of vakantiegangers die hun auto gratis achterlaten.
Voor die laatste groep zijn P+R-terreinen niet bedoeld. De oorspronkelijke functie – overstappen op openbaar vervoer of deelvervoer – komt zo in het gedrang. En dat is zonde, want een goed functionerende P+R maakt reizen slimmer, schoner en goedkoper.
Betaald parkeren als oplossing
Een van de oplossingen is betaald parkeren. Daarmee hou je de terreinen toegankelijk voor de mensen die ze écht nodig hebben. Bijvoorbeeld door kortparkeerders te belonen met korting als ze overstappen op het OV of een deelfiets. Zo blijft de P+R aantrekkelijk én effectief.
Langparkeerders kiezen dan eerder voor een plek die beter past bij hun reisgedrag. En reizigers waarvoor de P+R bedoeld is, vinden makkelijker een parkeerplek. Dat is eerlijker, slimmer én toekomstbestendiger.