De regio Foodvalley werkt al een aantal jaar aan een goede bereikbaarheid naar én binnen de regio. “Door de verstedelijkingsopgave en het klimaat moeten wij een tandje harder trappen.” Daarom werd onlangs de nieuwe Bereikbaarheidsagenda 2023-2026 gepresenteerd. Adviseur stedelijke bereikbaarheid Paul Plazier heeft die helpen opstellen. In het magazine #Groei van de regio Foodvalley vertelt hij over die bereikbaarheidsagenda.
Regio Foodvalley is een regionale netwerkorganisatie met de ambitie om de topregio op het gebied van agrifood te zijn. En om een duurzame en aantrekkelijke regio voor bedrijven en inwoners te blijven. Acht gemeenten – Barneveld, Ede, Nijkerk, Rhenen, Renswoude, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen – werken samen met twee provincies, onderwijs- en kennisinstellingen en ondernemers in de regio.
De nieuwe bereikbaarheidsagenda is een vervolg op die voor de jaren 2018 tot 2022. “In die periode heeft de regio op meerdere borden moeten schaken om de mobiliteit op peil te houden”, zegt Paul. Op bovenregionaal niveau is hard gewerkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid op de knooppunten en corridors in de regio op de A1, A12 en via de Rijnbrug bij Rhenen. Binnen de regio is een goede slag gemaakt in het aanleggen van fietsnetwerken.
Hubs
De komende jaren worden er veertigduizend woningen in de regio gebouwd. Er komen dus nog veel meer mensen die allemaal naar hun werk willen, sporten, boodschappen doen, noem maar op. Het mobiliteitsvraagstuk wordt zo heel urgent. De regio wil daarom inzetten op hubs. Paul Plazier: “Een hub is een plek waar meerdere verkeersstromen bij elkaar komen en waar gemakkelijk kan worden overgestapt, zoals nu bijvoorbeeld al gebeurt op een groot station: daar is ruimte voor autoparkeren, een fietsenstalling, er stoppen bussen en treinen. Maar het kan ook kleinschaliger, zoals een combinatie van P+R en deelfietsen aan de rand van een wijk.”
Gedragsverandering
Een ander onderdeel van de Bereikbaarheidsagenda Foodvalley is om mensen te stimuleren tot ander verkeersgedrag, om de hyperspits aan te pakken. Paul Plazier: “De werkgeversaanpak is in de vorige periode al succesvol ingezet. Er is inmiddels een logistiek makelaar actief die bedrijven benadert om hun werknemers te stimuleren anders naar het werk te reizen. Zo’n gedragsverandering willen we nu gaan stimuleren in het onderwijs om het drukke verkeer naar de WUR-campus in Wageningen en de Zandlaan in Ede wat te spreiden. De superspits ’s morgens zou al minder worden als instellingen verschillende aanvangstijden gaan hanteren.”
foto bij artikel via regiofoodvalley.nl