De stikstofuitstoot van de mobiliteitssector moet met 25 procent omlaag. Dat is de doelstelling die het kabinet eerder deze maand presenteerde in de voortgang integrale aanpak landelijk gebied. MuConsult en Panteia ontwikkelden een methodiek om het effect van mobiliteitsmaatregelen op stikstofuitstoot en -neerslag te bepalen. Zo kunnen we opdrachtgevers helpen bij het bereiken van de nieuwe stikstofdoelen.
De doelstelling van het kabinet is een flinke verlaging van de stikstofuitstoot de ten opzichte van in 2019, en moet in 2030 behaald zijn. Ondanks dat de stikstofuitstoot al van zichzelf omlaaggaat door het steeds grotere aandeel van schonere en alternatieve brandstoffen, zijn er meer maatregelen nodig zijn om deze aanzienlijke reductiedoelstelling te kunnen behalen.
Methodiek om effecten te bepalen en stikstofdoelen te bereiken
MuConsult en Panteia hebben een methodiek ontwikkeld om het effect van mobiliteitsmaatregelen op stikstofemissies en -depositie te bepalen. Maatregelen die bijvoorbeeld leiden tot minder voertuigen op de weg, leiden ook tot minder brandstofverbruik en daardoor tot minder uitstoot van stikstof. Met onze methode kunnen wij berekenen hoe groot de reductie in voertuigen is, tot welke vermindering in uitstoot van stikstof en andere gassen dit leidt, en wat de afname in stikstofdepositie in natuurgebieden is. Bij het laatste voorbeeld kunnen wij ook aangeven waar deze reductie plaatsvindt.
We pasten onze methodiek al met succes in verschillende provincies voor het wegvervoer, de binnenvaart, het spoorvervoer en de zeevaart toe. Uit deze onderzoeken blijkt vooral dat stikstof een zeer lokaal effect heeft. Het grootste gedeelte van stikstofemissies slaat neer binnen een paar kilometer van de bron van de uitstoot. Dit onderscheidt het van andere broeikasgassen zoals CO2, en voegt een extra dimensie toe aan de problematiek. Maatregelen die toegespitst zijn op een specifiek gebied zullen daarom een groter effect hebben op de stikstofdepositie dan algemene maatregelen.