Voor de Provincie Noord-Holland onderzocht MuConsult samen met Rho Adviseurs het parkeerbeleid van een aantal gemeenten in die provincie. Uit ons onderzoek blijkt dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn als gemeenten bij nieuwbouwplannen alternatieven voor autobezit bieden en een strenger parkeerbeleid voeren. Dit parkeerbeleid zorgt voor ruimte om meer woningen te bouwen of voor meer groen in de openbare ruimte.
Onderzoek
In onze studie ‘Parkeren en duurzame verstedelijking’ onderzochten we het parkeerbeleid van gemeenten in Noord-Holland. Amsterdam is niet meegenomen in het onderzoek. Aan zes gemeenten is in het bijzonder aandacht besteed: Alkmaar, Beverwijk, Enkhuizen, Hilversum, Hoorn en Purmerend. Om de resultaten te bereiken hebben wij data analyses gedaan van parkeerdata van gemeenten en hielden we interviews met verantwoordelijke gemeenteambtenaren. Ook organiseerden we klankbordgroepen met experts en ambtenaren van de provincie. En een workshop met gemeente ambtenaren en woningbouwverenigingen.
Strenger parkeerbeleid
Als de zes gemeenten bij nieuwbouwplannen alternatieven bieden voor de auto, dan zijn er maar liefst 8.100 parkeerplekken minder nodig. Dit kan door het gebruik van deelauto’s en deelfietsen te realiseren. Ook door een meer samenhangend P+R beleid toe te passen en het parkeerbeleid anders in te richten door minder vergunningen te verlenen. Ons onderzoek biedt gemeenten handvatten voor hun planvorming.
Anders omgaan met parkeernorm
90% van de gemeenten geeft aan dat met een goede onderbouwing kan worden afgeweken van de parkeernorm die een vast aantal parkeerplaatsen per woning voorschrijft. Bijvoorbeeld doordat er goede alternatieven zijn voor de auto en parkeerplaats voor de deur. De praktijk leert echter dat dit nog maar weinig gebeurt. Gemeenten en ontwikkelaars kunnen op dat gebied beter rekening houden met de specifieke behoeften op locatie.
Coronacrisis
Het onderzoek is uitgevoerd voor de coronacrisis. Reizen met het openbaar vervoer werd beperkt. Mensen zijn daardoor afhankelijker geworden van de auto. Daar staat tegenover dat meer mensen zijn gaan thuiswerken. Wij gaan er daarom vooralsnog vanuit dat de coronacrisis beperkt effect heeft op de resultaten van ons onderzoek.
Het onderzoek ‘Parkeren en duurzame verstedelijking’ is hier in zijn geheel te lezen.