Integraal Parkeerbeleid Dijk en Waard
Context
Dijk en Waard ontwikkelt zich tot een grote moderne gemeente. Deze snelle groei en veranderingen brengen complexe vraagstukken met zich mee, onder andere over het ruimtegebruik en het behouden van een leefbare omgeving. De gemeenteraad nam in 2022 een motie Parkeerverordening aan, en startte daarmee een traject voor een evenwichtig parkeerbeleid. MuConsult stelde het integrale parkeerbeleid op, met aandacht voor gebalanceerd ruimtegebruik, huidige en toekomstige vraagstukken, en de belangen van de huidige en toekomstige autobezitter en gebruiker.
Werkwijze
Onze werkwijze is gebaseerd op de beleidscyclus, die bestaat uit het stellen van ambities en doelen, het programmeren van activiteiten, het uitvoeren van het programma en het evalueren van de resultaten. Door elke fase van de beleidscyclus zorgvuldig te doorlopen, creëren we een efficiënt proces dat leidt tot de ontwikkeling van een passend en effectief parkeerbeleid.
We onderzochten de vraag naar parkeren op basis van een parkeermodel met recente data uit parkeeronderzoeken en input van inwoners en ondernemers tijdens zes participatiesessies. Uit deze analyse blijkt een hoge druk op openbare parkeerplaatsen, een toenemende bezetting door groei van inwoners, een toename van foutparkeren en uitwijkgedrag van het centrum naar omliggende buurten.
Op basis van deze uitkomsten is een Peilnota opgesteld die de kaders schetst van een nieuw parkeerbeleid voor Dijk en Waard waarbij verschillende maatregelen zijn uitgewerkt tot mogelijke beleidsscenario’s. De gemeenteraad heeft op basis van deze peilnota geïnformeerde en richtinggevende uitspraken gedaan. Deze uitspraken werkten we uit tot een Integraal Parkeerbeleid. Tot slot is het parkeerbeleid verder uitgewerkt in deelnota’s over parkeerregulering, een organisatieadvies en de parkeerexploitatie.
Resultaat
Het resultaat van het langlopende project is een breed gedragen parkeerbeleid dat in lijn is met de strategische omgevingsvisie van de gemeente Dijk en Waard.
We hebben de volgende producten opgeleverd zodat de gemeente vanaf 2025 het integraal parkeerbeleid kan invoeren:
- Afweegkader om (verwachte) parkeerproblemen op te lossen in gebieden waar dit optreedt. Om te bepalen welk instrument past bij het parkeerprobleem, houdt het afweegkader rekening met het type gebied, de doelgroep, de huidige parkeerregels en prioritering van passende maatregelen.
- Aanpak van parkeerregels per gebied:
- Om de beschikbaarheid van parkeerplaatsen te verbeteren en het duidelijker en makkelijker te maken, worden de parkeertarieven in het stadshart en stationsgebied gelijkgetrokken. Lang parkeren wordt hier ontmoedigd. Bij het stationskwartier houden we rekening met gebiedsontwikkeling in de toekomst. Hiervoor wordt ingezet op een parkeerhub.
- In het stadshart wordt het gebied voor parkeervergunningen uitgebreid. Zo kunnen bewoners hun auto blijven parkeren in het gebied. Door parkeervergunningen stap voor stap in te voeren, kunnen bewoners en bedrijven zich beter aanpassen aan de veranderingen. Dit verkleint de kans op weerstand en zorgt voor een soepelere overgang. Op deze manier zijn de effecten van de maatregelen goed te monitoren en bij te sturen waar nodig.
- Om problemen in dorps- en wijkcentra in de toekomst te voorkomen, hebben we een afweegkader ontwikkeld waarmee in de toekomst maatregelen kunnen worden genomen die passen bij de specifieke doelgroepen.
- Inzicht in kosten en effecten van invoeren van het parkeerbeleid door een uitgewerkte parkeerexploitatie en resultaten uit het parkeermodel.
- Inzicht in de gevolgen van de maatregelen voor (parkeer)organisatie van de gemeente.
- Uitwerking van nieuwe parkeerproducten die ingevoerd kunnen worden en die passen bij de behoefte van de doelgroep, zoals parkeervergunningen voor maatschappelijke organisaties en onderwijs.