\

munieuws

Gerelateerd

Decentralisatie stoptreindiensten Limburg

In 2012 is besloten om twee stoptreindiensten in Limburg bij aanvang van de nieuwe OV concessie in Limburg te decentraliseren. Sinds de start van de nieuwe concessie op 11 december 2016 worden de stoptreinen (Arriva) en intercity’s (NS) op de trajecten Roermond - Maastricht Randwyck en Sittard – Heerlen door twee verschillende vervoerders geëxploiteerd (samenloop). Om de effecten van decentralisatie te kunnen beoordelen, monitoren de Provincie Limburg en het ministerie van Infrastructuur en Milieu gezamenlijk de decentralisatie met als doel de effecten in beeld te brengen. MuConsult heeft hier onderzoek naar gedaan en de uitgangssituatie in beeld gebracht in het onderzoeksrapport ‘Nulmeting monitor gedecentraliseerde treindiensten Limburg’. De nulmeting betreft de periode medio 2015 - medio 2016 (voor decentralisatie) en laat onder andere zien dat reizigers de lijn Roermond-Maastricht Randwyck met een 7,3 en de lijn Sittard - Heerlen met een 7,4 waarderen.

Link rapportage: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-milieu/documenten/rapporten/2017/10/25/monitor-gedecentraliseerde-treindiensten-limburg