MuConsult deed samen met RevNext vervolgonderzoek naar Betalen naar Gebruik. Dit onderzoek is een vervolg op ons onderzoek uit 2022 naar de effecten van verschillende opties voor de tariefstructuur van Betalen naar Gebruik.
In dit vervolgonderzoek staan verschillende mogelijkheden voor de invulling van het kilometertarief, het nalevingsgedrag van autobezitters wanneer de kilometerteller van hun voertuig wordt gebruikt, en de effecten op inkomens en autobelastingen. Op dit moment liggen belangrijke onderdelen van Betalen naar Gebruik nog niet vast, zoals de manier waarop de tarieven worden bepaald. Ons vervolgonderzoek helpt het kabinet om inzicht te krijgen in de keuzes die nog te maken zijn en wat de gevolgen van deze keuzes zullen zijn.
In het coalitieakkoord is afgesproken dat in 2030 Betalen naar Gebruik wordt ingevoerd ter vervanging van de huidige motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 betalen autobezitters van personen- en bestelauto’s geen vast bedrag meer voor het bezitten van een auto, maar een bedrag per kilometer voor het gebruik van hun auto. Voor Betalen naar Gebruik moet worden bepaald wat een automobilist per kilometer gaat betalen.
Vervolgonderzoek Betalen naar Gebruik
Ook wordt in het vervolgonderzoek Betalen naar Gebruik gekeken naar meer mogelijkheden voor de invulling van het kilometertarief. We onderzochten bijvoorbeeld een mogelijkheid waarbij het kilometertarief afhangt van het gewicht van de auto en of een auto elektrisch is. Ook deden we opnieuw onderzoek naar tarieven en effecten van de mogelijkheid van één kilometertarief voor personenauto’s en één kilometertarief voor bestelauto’s. Om te bepalen hoeveel belasting iemand moet betalen, wordt van elk voertuig het aantal gereden kilometers per jaar berekend. Ons rapport geeft meer inzicht in de fraudegevoeligheid van registratie op basis van de kilometerteller. We onderzochten ook welke maatregelen genomen kunnen worden om fraude te voorkomen en om het nalevingsgedrag te bevorderen. Ook keken we naar hoe Betalen naar Gebruik ingevoerd kan worden en naar de handhaving ervan.