MuConsult deed samen met RevNext vervolgonderzoek naar Betalen naar Gebruik. Dit onderzoek is een vervolg op ons onderzoek uit 2022 naar de effecten van verschillende opties voor de tariefstructuur van Betalen naar Gebruik.
In dit vervolgonderzoek staan verschillende mogelijkheden voor de invulling van het kilometertarief en de gevolgen daarvan op de autokosten voor huishoudens. Op dit moment liggen belangrijke onderdelen van Betalen naar Gebruik nog niet vast, zoals de manier waarop de tarieven worden vormgegeven. Ons vervolgonderzoek helpt het kabinet om inzicht te krijgen in de keuzes die nog te maken zijn en wat de gevolgen van deze keuzes zullen zijn.
In het coalitieakkoord is afgesproken dat in 2030 Betalen naar Gebruik wordt ingevoerd ter vervanging van de huidige motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 betalen bezitters van personen- en bestelauto’s geen vast bedrag meer voor het bezitten van een auto, maar een bedrag per kilometer voor het gebruik van hun auto. Voor Betalen naar Gebruik moet worden bepaald wat een automobilist per kilometer gaat betalen. De omzetting van een vast bedrag per jaar naar een tarief per kilometer zal hierbij zo plaats moeten vinden dat de totale inkomsten uit autobelastingen voor de overheid op peil blijven.
Vervolgonderzoek Betalen naar Gebruik
In het vervolgonderzoek Betalen naar Gebruik wordt gekeken naar meer mogelijkheden voor de invulling van het kilometertarief. We onderzochten verschillende mogelijkheden waarbij het kilometertarief afhangt van het gewicht van de auto en of een auto elektrisch aangedreven is of een fossiele motor heeft. Van elke onderzochte variant zijn de effecten op de omvang, samenstelling en gebruik van het personen- en bestelautopark bepaald. Daarnaast zijn ook het effecten op de emissies bepaald. Ten slotte is onderzocht wat de (financiële) gevolgen zijn voor verschillende inkomensklassen in de populatie.