In opdracht van Amsterdam Bereikbaar onderzocht MuConsult hoe reizigers van, naar en binnen de regio Amsterdam hun reis beleven. Op basis van enquête-onderzoek onder zo’n 3.000 reizigers is onderzocht in hoeverre deze reisbeleving is veranderd.
Dit gebeurde in twee metingen vlak vóór en na de afsluiting van de Piet Heintunnel voor het autoverkeer in juni 2021. In hoeverre speelt de COVID-pandemie hierbij een rol en hoe is deze reisbeleving veranderd ten opzichte van 2019, toen de eerste meting is uitgevoerd?
Reizen in de regio Amsterdam worden in 2021 hoger beoordeeld ten opzichte van 2019. Dit geldt voor alle modaliteiten (auto, OV, fiets), ongeacht of reizigers werkzaamheden tegenkwamen tijdens hun reis. Deze ontwikkeling blijkt deels verklaard te kunnen worden door de COVID-pandemie. Reizigers ervaren minder drukte op de weg en hebben daardoor een betere en voorspelbare reistijd. Wel leiden kleine vertragingen in 2021 sneller tot een afname van de tevredenheid dan in 2019. In 2019 gebeurde dit vooral bij meer dan 15 minuten vertraging, in 2021 al vanaf 5 minuten.
In juli 2021 was de gemiddelde reisbeleving hoger dan in mei 2021. Automobilisten die moesten omrijden vanwege de afsluiting van de Piet Heintunnel waren weliswaar het minst tevreden, maar bijna driekwart gaf nog steeds een voldoende voor hun reis. Mensen die een alternatief voor hun reis door de tunnel gebruikten (met name fietsen of thuiswerken) waren zelfs positiever over hun reizen van, naar of in de regio dan de gemiddelde reiziger.
Meer informatie over dit onderzoek is te lezen op de website van Amsterdam Bereikbaar.