Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bezig met de invoering van een kilometerheffing voor vrachtverkeer in 2023. Deze vrachtwagenheffing op autosnelwegen kan er toe leiden dat een deel van het vrachtverkeer uitwijkt naar de regionale wegen. Dat kan op die regionale wegen leiden tot problemen met de leefbaarheid en verkeersveiligheid. In opdracht van het Ministerie heeft MuConsult, samen met Bureau Buiten en 4Cast, een proces begeleid met de regionale wegbeheerders, om in nauwe samenwerking een voorstel te doen aan het Ministerie om een aantal regionale wegen toe te voegen aan het heffingsnetwerk.
De Minister heeft vervolgens een besluit genomen over welke wegen onderdeel gaan uitmaken van het heffingsnetwerk. MuConsult, Significance en 4Cast berekenden samen de effecten van de kilometerheffing voor vrachtverkeer. Er treden verschillende deeleffecten op. Het gaat daarbij om de afname van het vrachtverkeer over de weg door modal shift (verandering van vervoermiddel) naar vervoer over water en spoor. Ook reductie van het aantal vrachtwagenritten door een grotere transportefficiency is een deeleffect. Evenals kortere ritten door het distributie-effect en routekeuze via de regionale wegen om de heffing te vermijden.
Hier vindt u de Kamerbrief, waarmee de Minister de Tweede Kamer heeft geïnformeerd. Onze rapporten over het regioproces en de vervoer- en verkeerseffecten zijn bijlagen van deze Kamerbrief.