Potentieanalyses voor een datagedreven gebiedsaanpak

Context

Zuid-Limburg Bereikbaar wil met hun werkgeversaanpak meer gebiedsgericht te werk gaan, waarbij in samenwerking met gemeente, parkmanagement en de bedrijven zelf effectief gewerkt kan worden aan duurzame mobiliteit en een betere bereikbaarheid. MuConsult is gevraagd om de bereikbaarheid van de werklocaties in de regio in kaart te brengen en te analyseren bij welke werklocaties de meeste potentie bestaat om te werken aan duurzamere mobiliteit.

Werkwijze

Quick-scan tool

MuConsult ontwikkelde een interactieve quick-scan tool om de bereikbaarheid en potentie van de belangrijkste 50 werklocaties in Zuid-Limburg inzichtelijk te maken. De lijst van bedrijventerreinen uit het bedrijventerreineninformatiesysteem van de provincie Limburg vormde de basis hiervoor. Voor elk bedrijventerrein hebben we vervolgens ingeschat waar medewerkers vandaan komen en hoe lang ze onderweg zijn met de auto, fiets of het openbaar vervoer. Daarvoor hebben we eerst de herkomst-bestemmingsrelaties bepaald voor woon-werkverkeer aan de hand van het model NRM-Zuid. Voor het vaststellen van de reistijden met de verschillende vervoerswijzen voor alle relaties maakten we gebruik van Google Maps.

Bereikbaarheidsradar potentieanalyses datagedreven gebiedsaanpak

Bereikbaarheidsradars

Vervolgens hebben we alle relaties ingedeeld naar afstandsklasse en windrichting en per afstand/windrichting bepaalden we de gemiddelde reistijd.

Daarmee zijn ‘bereikbaarheidsradars’ opgesteld per vervoerwijze, waarmee in één oogopslag duidelijk wordt vanuit welke windrichtingen en afstandsklassen een werklocatie sneller of minder goed te bereiken is.

Potentieradar potentieanalyses datagedreven gebiedsaanpak

Potentieradars

Naast de bereikbaarheidsradars hebben we ‘potentieradars’ opgesteld voor de fiets en het openbaar vervoer.Een potentieradar laat zien hoeveel automobilisten er in elke afstands- en windrichtingcategorie vallen en of er bij deze automobilisten in theorie potentie is voor gedragsverandering. Ook laat de potentieradar zien of het noodzakelijk is om eerst te werken aan de fietsinfrastructuur of het ov-aanbod. Voor de fiets hebben we hierbij gekeken naar hoe goed een verbinding relatief gezien is (de hemelsbrede afstand gedeeld door de reistijd).  Als deze goed is, dan is er potentie voor gedragsverandering; anders is dat pas het geval als de infrastructuur wordt aangepakt. Bij openbaar vervoer hebben we de de reistijd vergeleken met die van de auto.

Factsheet Potentieanalyses datagedreven gebiedsaanpak

Resultaat

Selectie en factsheets potentieanalyses datagedreven gebiedsaanpak

Op basis van de in kaart gebrachte bereikbaarheid, potentie en kwalitatieve factoren zoals de historische relatie met een terrein of de energie die er wordt gevoeld voor verandering, is in overleg met verschillende stakeholders een shortlist opgesteld van 13 terreinen om als eerste verder mee aan de slag te gaan. . Voor elk van deze terreinen is een verdiepende factsheet opgesteld met onder andere de bereikbaarheids- en potentieradars en kaarten die een aantal kenmerken van het auto-, fiets- en ov-netwerk rond het terrein laten zien. Deze factsheets vormden een bruikbare basis voor de mobiliteitsmakelaars om het gesprek over de gebieden aan te gaan met gemeenten en parkmanagement. Zo kan een verdere samenwerking worden verkend  op het gebied van verduurzaming van de woon-werkmobiliteit.

 

 

Meer informatie over dit onderwerp?

Neem contact op met Dennis van Soest

Contact opnemen

Meer informatie over dit onderwerp?

Neem contact op met Paul Plazier

Contact opnemen

Delen

Vragen? Wij komen graag met u in contact!