Evaluatie fietsstimuleringsapps
Context
Veel regio’s en overheden zijn bezig met het stimuleren van duurzame mobiliteit in hun omgeving. Een belangrijk onderdeel bij deze aanpak is de fietsstimulering. Een fietsstimuleringsapp is vaak onderdeel van de fietsstimuleringsaanpak. Dit is een app die reizigers helpt en uitdaagt om vaker de fiets te pakken en daarmee slimmer en duurzamer te reizen. Voor iedere fietskilometer worden punten gespaard waarmee de fietser in aanmerking komt voor prijzen of een bijdrage wordt geleverd aan het goede doel. Vanaf 1 juni 2025 is er één landelijke fietsstimuleringsapp, waarmee fietsers door het hele land beloond (kunnen) worden.
Wij hebben het gebruik en effect van een aantal fietsstimuleringsapps geëvalueerd, zoals de #posifiets app in Limburg, de Ik fiets-app in Utrecht en de Sjees app in Noord-Brabant. We zijn ook betrokken bij de evaluatie van een nieuwe landelijke app.
Werkwijze
Om het gebruik en effect van de app te evalueren, gebruiken we een aantal databronnen:
- Vragenlijsten
- 0-meting
- 1-meting
- 2-meting
- Ritdata
Iedereen die de app downloadt, krijgt meteen de 0-meting met een aantal vragen over hun huidige fiets- en autogebruik. Nadat deelnemers de app 2 maanden hebben, krijgen ze ook de 1-meting en 6 maanden nadat ze de app hebben gedownload, krijgen deelnemers nog een 2-meting. Als deelnemers hun telefoonnummer achterlaten bij het invullen van de 2-meting, bellen we mensen na. We doen dit zodat we ook aanvullende en/of verdiepende kwalitatieve inzichten kunnen opdoen.
In de vragenlijsten komen de volgende onderdelen aan bod:
- Huidig fietsgedrag en autogebruik
- Motieven
- Deelname uitdagingen in de app
- Veranderpotentieel
- Ervaring met de app
- Woon-werkritten
Resultaat Evaluatie Fietsstimuleringsapps
We evalueerden een aantal verschillende apps. Op basis van deze verschillende bronnen van informatie kunnen we een aantal overkoepelende conclusies trekken.
Als we de antwoorden van de 0- en 1-meting vergelijken, zien we ongeveer een stijging van tussen de 0.5 en 1 fietsdag per week. Dit houdt in dat deelnemers voorheen bijvoorbeeld 4 dagen de fiets pakten en nu 4.5 of 5 dagen fietsen. De grootste stijging is te zien in woon-werk/zakelijke ritten.
Ook leveren de fietsapps automijdingen op. De apps zorgen voor tussen de 0,3 en 0,6 automijdingen per deelnemer per dag.
Een kwart van de deelnemers die de app net heeft gedownload, verwacht meer te gaan fietsen door het gebruik van de Ik fiets app. In de 1-meting geeft tussen de 17% en 34% aan meer te zijn gaan fietsen.
De meeste mensen geven aan dat ze (meer willen gaan) fietsen om gezond/fit te worden/blijven, omdat ze fietsen leuk vinden en/of omdat ze willen bijdragen aan duurzaamheid.
De fietsstimuleringsapps krijgen een gemiddeld rapportcijfer van een 7.5 (7,2-7,7) van de deelnemers.
De combinatie van de verschillende metingen geeft een uniek beeld in het fietsgedrag van deelnemers van de app. Daarnaast kunnen de effecten van de app gebruikt worden als onderbouwing van bestaand en nieuw beleid.