Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben onlangs de aanbestedingsdocumenten voor de treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (Valleilijn) vastgesteld en vrijgegeven voor publicatie. Met deze stap gaat de aanbestedingsprocedure van de concessie van de Valleilijn van start. Roeland Pieper van MuConsult ondersteunt de provincie bij het aanbestedingsproces.
Vervoerders hebben tot medio januari 2023 de tijd om een inschrijving in te dienen. In maart hoopt de provincie bekend te maken wie de treindienst tot eind 2036 gaat exploiteren.
De provincie heeft als doel de kwaliteit van de treindienst en daarmee de klantwaardering verder te verhogen, zodat de (pre-Corona) ingezette lijn van vervoersgroei verder wordt voortgezet. De zeven treinen die momenteel op de treindienst rijden zijn nog goed bruikbaar en zullen ook in de nieuwe concessie worden ingezet. Wel moeten de treinen gemoderniseerd worden. Ook krijgen ze de nieuwe huisstijl RRReis, het overkoepelende merk voor het regionale openbaar vervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Daarnaast mogen inschrijvers voorstellen doen om het comfort en de beleving van de treinen te verbeteren.
Op dit moment heerst er in Nederland krapte op de arbeidsmarkt en de verwachting is dat dit, onder andere vanwege vergrijzing, de komende jaren ook het geval zal zijn of zelfs toeneemt. De afgelopen maanden werd duidelijk dat personeelstekorten in het openbaar vervoer regelmatig leiden tot het noodgedwongen schrappen van diensten. Om dit bij de Valleilijn zoveel mogelijk te voorkomen is er in de aanbesteding veel aandacht voor de maatregelen die inschrijvers nemen om voldoende gekwalificeerd personeel te werven en te behouden.
Roeland Pieper van MuConsult ondersteunt de provincie bij het aanbestedingsproces. Roeland is penvoerder van een aantal aanbestedingsdocumenten en nota’s van inlichtingen en maakt onderdeel uit van het team dat de inschrijvingen gaat beoordelen.
MuConsult heeft in het verleden ook de aanbesteding van de huidige concessie en de aanbesteding van 2020 begeleid. Deze laatste aanbesteding leverde vanwege de onzekerheid rond Corona geen inschrijvingen op, waardoor er met de huidige vervoerder Connexxion een tweejarige noodconcessie is afgesloten.