Factsheets gedragsmaatregelen mobiliteit voor de KEV 2024
Context
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) brengt jaarlijks, in samenwerking met TNO, CBS en RIVM, de Klimaat- en Energieverkenning (KEV) uit. Dit rapport analyseert de ontwikkelingen in de Nederlandse energiehuishouding vanaf 2000, en kijkt vooruit naar 2030, 2035 en 2040. Het beschrijft de impact van zowel vastgestelde als voorgenomen maatregelen uit onder andere het Klimaatakkoord. Een belangrijke sector binnen de KEV is mobiliteit, waarvoor aparte analyses worden gemaakt.
Voor de KEV2024, die in het najaar van 2024 verschijnt, ondersteunde MuConsult het PBL bij het opstellen van specifieke factsheets over de verwachte effecten van verschillende gedragsmaatregelen op duurzame mobiliteit. Deze factsheets beschrijven de verwachte effecten op mobiliteit, energieverbruik en CO2-uitstoot voor de jaren 2030, 2035 en 2040. De focus ligt op het toegevoegde effect van de maatregelen in vergelijking met een basispad zonder deze maatregelen.
Werkwijze
De 19 onderzochte maatregelen zijn verdeeld over zes categorieën en hebben elk verschillende effecten. Deze worden uitgedrukt in diverse eenheden zoals voertuigkilometers, CO2-uitstoot en energieverbruik. De effecten op mobiliteit worden bijvoorbeeld gemeten in termen van procentuele veranderingen in het aantal voertuigkilometers, gebaseerd op verschuivingen in vervoerskeuze (zoals overstappen van auto naar fiets of openbaar vervoer). De impact op CO2-uitstoot en energiegebruik wordt vooral bepaald door veranderingen in het aantal gereden kilometers en de gebruikte brandstoffen.
Naast de kwantitatieve effecten kunnen maatregelen ook kwalitatieve effecten hebben, bijvoorbeeld op het gebied van gezondheid of verkeersveiligheid. Zelfs als een maatregel geen meetbare impact heeft op mobiliteit, CO2 of energiegebruik, kan deze maatschappelijk waardevol zijn, bijvoorbeeld door verbeteringen in de volksgezondheid.
De factsheets baseren zich op een combinatie van beschikbare documentatie, eerdere rapporten en expertinschattingen. De cijfers voor CO2– en energie-effecten zijn voorlopig en zullen later door het PBL worden geactualiseerd. Het doel van deze analyses is om beleidsmakers te voorzien van een duidelijk overzicht van de potentiële effecten van de maatregelen op de klimaatdoelstellingen, zodat ze geïnformeerde beslissingen kunnen nemen.
Resultaat
De KEV2024 en de bijbehorende analyses vormen een belangrijke stap om inzicht te bieden in de voortgang van Nederland richting zijn duurzame mobiliteitsdoelen en bredere klimaatdoelen.
Dit rapport stelt beleidsmakers in staat om beter onderbouwde keuzes te maken in de transitie naar een duurzamer energiesysteem.