Er is veel onzekerheid over de toekomstige impact van COVID-19 in het algemeen, en in het bijzonder voor nieuwe OV-concessies waarvan de aanbesteding loopt of in voorbereiding is. De kans is heel reëel dat de huidige crisis met bijbehorend maatregelenpakket langere tijd duurt (ook in de nieuwe concessies) en structurele maatschappelijke gevolgen heeft, zoals meer thuiswerken of meer onderwijs op afstand. Voor vervoerders is het dan lastig om een goede bieding te doen. Hoe kunnen we omgaan met de impact van het coronavirus op aanbestedingen?
De aanbesteding van de treindienst Amersfoort Centraal – Ede Wageningen (Valleilijn) loopt op dit moment. De Provincie Gelderland, opdrachtgever van deze treindienst, vroeg ons om vanuit onze rol als ondersteuner van de aanbesteding Valleilijn een oplossing uit te werken.
Mede op basis van ons advies heeft de provincie besloten om een garantieregeling voor de nieuwe concessie in te stellen. Onder deze regeling garandeert de provincie 80% van de vervoersopbrengsten in de situatie dat beperkende maatregelen in het kader van bestrijding van het COVID-19 virus van kracht zijn. Blijken de gerealiseerde vervoersopbrengsten in een jaar waarin de regeling van toepassing is lager dan het gegarandeerde niveau, dan vult de provincie het verschil aan. Dit neemt een belangrijk deel van het opbrengstenrisico bij de vervoerder weg. Het was een mooie uitdaging voor Roeland Pieper en Edward Rosbergen om de provincie te ondersteunen bij de totstandkoming van deze regeling, die ook als voorbeeld kan dienen voor andere concessies.
Heeft u vragen over hoe om te gaan met de impact van het coronavirus op aanbestedingen in het openbaar vervoer? Neem dan contact met ons op. Dat kan via deze link, of via de persoonlijke pagina’s van Roeland of Edward.