Vorige week ging de aanbesteding voor de openbaar vervoer concessie in het gebied Twente en op de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) van start. De nieuwe concessie Twente – ZHO is een kortlopende concessie van maximaal vijf jaar. Tijdens deze concessie wordt er gewerkt aan de verduurzaming van de treinverbinding. Het bus- en treinvervoer in de nieuwe concessie gaat in december 2023 van start. Vervoerders kunnen tot oktober 2022 een aanbod indienen.
Met de aanbesteding wordt geprobeerd een vervoerder vinden die het beste invulling geeft aan de doelen die er gesteld zijn voor het openbaar vervoer in Twente. Om dit te bewerkstelligen geven de aanbestedingsdocumenten de ruimte om het busvervoer te verduurzamen en vraag en aanbod van openbaar vervoer zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Het huidige lijnennet vormt hierbij het uitgangspunt.
Bij het opstellen van het Programma van Eisen is rekening gehouden met de gevolgen van de coronacrisis. In de afgelopen periode zijn er plannen voor de OV-concessies gemaakt zodat de OV-sector na de coronacrisis weer vitaal wordt en zonder extra overheidssteun op eigen benen kan staan. Structurele maatregelen, zoals mogelijkheden voor het aanpassen van de dienstregeling zijn verwerkt in de aanbestedingsdocumenten. Daarnaast heeft de provincie besloten om inschrijvers een financiële tegemoetkoming te geven wanneer ze de concessie niet gegund krijgen, om zo een deel van de kosten voor het meedoen aan de aanbesteding te vergoeden.
Aan dit project werken Sjoerd Kremer, als projectleider, en Roeland Pieper, als penvoerder en adviseur, mee.