Hoeveel CO2 besparen we met fietsenstallingen, betere OV-knooppunten en deelvervoer?
Uitbreiden van fietsenstallingen, verbeteren van OV-knooppunten, aanbieden van deelvoertuigen of een gedragscampagne uitvoeren om inwoners te stimuleren meer met de fiets te reizen. Zomaar een greep uit initiatieven om CO2 te besparen. Maar welke effecten hebben mobiliteitsmaatregelen op de CO2-uitstoot nou echt? Dat was de onderzoeksvraag van onze opdrachtgever Provincie Utrecht.
Om duidelijk in kaart te brengen welke effecten lokale en regionale mobiliteitsmaatregelen hebben op de CO2-uitstoot, bouwden we een online dashboard : de Monitor RMP Midden-Nederland.
Het meeste resultaat door duurzamer reizen
Wat blijkt? Het meeste effect wordt behaald met de aanleg van laadpunten voor elektrische auto’s en duurzamer woon-werkverkeer. Daarna komen maatregelen voor schoner en duurzamer goederenvervoer en mobiliteitsoplossingen die gericht zijn op een modal shift naar fiets, OV en deelmobiliteit.
Deze maatregelen passen binnen de trias mobilica:
✅ Verminderen: minder reizen, bijvoorbeeld door thuiswerken.
✅ Veranderen: slimmer en duurzamer reizen, zoals meer OV en fietsen.
✅ Verschonen: overstappen op schone voertuigen, zoals elektrisch rijden.
Momenteel heeft ‘verschonen’ de grootste impact, maar om de klimaatdoelen te halen is extra inzet op ‘verminderen’ en ‘veranderen’ nodig. De cijfers spreken voor zich!