Gedeputeerde Staten van de provincie Zeeland heeft de nieuwe aanbestedingsdocumenten voor de busconcessie vastgesteld en gepubliceerd. Hiermee is de aanbesteding voor de nieuwe busconcessie Zeeland officieel van start gegaan. Een spannend moment in de procedure, want de vorige aanbesteding in 2023 leverde geen inschrijvingen op. Roeland Pieper van MuConsult begeleidt de provincie tijdens het aanbestedingsproces.
Omdat de vorige aanbesteding in 2023 geen inschrijvingen opleverde gooide de provincie het roer om. Na evaluatie voerde de provincie een aantal belangrijke aanpassingen door: de concessieduur is verlengd naar 12 jaar, zodat vervoerders langer de tijd hebben hun investering terug te verdienen. Ook stelt de provincie meer subsidie beschikbaar. Inschrijvers hebben nu ook meer vrijheid om de dienstregeling zelf te bepalen. Dit biedt meer mogelijkheden om de dienstroosters van chauffeurs en busomlopen te optimaliseren. De provincie hoopt op deze manier de kans op inschrijvingen te verhogen.
Daarnaast krijgt de nieuwe vervoerder meer tijd om over te stappen op zero-emissievoertuigen. Deze extra tijd is nodig omdat het Zeeuwse elektriciteitsnet de komende tijd nog vol is. De provincie probeert ondertussen de nieuwe vervoerder te ondersteunen door oplaadpunten voor bussen voor te bereiden.
Een nieuw element in deze aanbesteding is dat de maximale subsidie verhoogd is. Dit verlaagt de drempel voor inschrijvers om een aanbieding te doen. Mochten vervoerders toch geen kans zien om binnen het verhoogde subsidieplafond te doen, dan mogen ze ook boven dit ‘plafondbedrag’ inschrijven. De provincie beoordeelt deze hogere inschrijvingen alleen als er geen geldige inschrijvingen onder het subsidieplafond zijn ontvangen.
Parallel aan de aanbesteding van de busconcessie werkt de provincie aan de invoering van Flex. Dit is een flexibel vervoerssysteem op bestelling, met flextaxi’s, deelfietsen en deelauto’s. Flex moet samen met de vaste bussen, de trein en de Westerscheldeferry het Zeeuwse publiek vervoer gaan vormen. De provincie verwacht van de nieuwe busvervoerder dat hij zijn dienstregeling goed afstemt op de andere vervoersvormen en flexibel inspeelt op de behoeften van reizigers.
Vervoerders hebben tot oktober 2024 de tijd om een inschrijving in te dienen. In januari 2025 maakt de provincie bekend wie het busvervoer vanaf 2026 gaat uitvoeren.
Roeland is betrokken bij het opstellen van een aantal aanbestedingsdocumenten en nota’s van inlichtingen en maakt onderdeel uit van het team dat de inschrijvingen gaat beoordelen.