MuConsult voerde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een onderzoek uit naar welke rol de SEPP subsidie voor elektrische auto’s speelt in het aankoopproces van een volledig batterij elektrische auto (BEV). We hebben aan mensen die recent een niet-elektrische nieuwe of tweedehands auto hebben gekocht – of dit over enige tijd van plan zijn te doen – gevraagd naar de redenen waarom ze geen BEV overwegen. Wat blijkt: de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) speelt hierbij maar een kleine rol.
Verschillende redenen spelen een rol om geen BEV aan te schaffen, zoals (hogere) aankoopkosten en zaken zoals mogelijkheden om thuis te kunnen laden. Ook de wordt de onzekerheid over elektriciteitsprijzen relatief vaak genoemd. De SEPP subsidie is hierbij minder van belang. Voor personen die wél recent een BEV hebben gekocht speelt de SEPP subsidie voor elektrische auto’s voor 62% een doorslaggevende of grote rol. Maar ook hier waren andere kenmerken van BEV’s zoals aankoop- en gebruikskosten en laad- en milieuaspecten belangrijker.
Voor een zeer groot deel van degenen die nu geen EV overwegen, geldt dat ze wél potentiële EV kopers zijn. Slechts een klein deel (7%) van de kopers van een nieuwe auto en 14% van de kopers van een tweedehands auto die nu geen EV overwegen zegt nooit een EV te willen. Maar om daadwerkelijk een elektrische auto aan te schaffen, moet dus eerst wel een aantal drempels worden weggenomen.
Ons onderzoeksrapport naar de rol van de SEPP subsidie voor elektrische auto’s is hier te lezen.