De afgelopen maanden hebben MuConsult en zusterorganisatie Panteia in opdracht van de provincie Zeeland een aantal toekomstscenario’s voor de veerverbinding Vlissingen – Breskens in kaart gebracht. Deze verbinding wordt ook wel de Westerschelde Ferry of WSF genoemd. De concessie met de huidige exploitant de Westerscheldeferry BV eindigt in december 2023. Daarom wilde de provincie onder meer weten welke interesse er vanuit de markt is om de veerverbinding vanaf 2024 te exploiteren en welke mogelijkheden er zijn om de veerverbinding te verduurzamen. Onze gebundelde kennis en ervaring met personenvervoer over water, verduurzaming en marktconsultaties hebben wij in dit project kunnen toepassen. Eerst hebben we een marktconsultatie georganiseerd en vervolgens stelden we op basis van de uitkomsten een adviesrapport op met vijf toekomstscenario’s, namelijk:
- Terugvalvariant: In deze variant wordt de huidige situatie voortgezet. De veerverbinding wordt met de huidige schepen door de Westerscheldeferry BV geëxploiteerd tot einde levensduur van de schepen (2033).
- Variant 1: Basisvariant. De schepen varen in deze variant door tot het einde van hun technische levensduur (2033), maar de exploitatie wordt vanaf 2024 niet meer gedaan door de provinciale BV, maar door een marktpartij via een aanbesteding.
- Variant 2: ZE-variant. De huidige schepen worden vervroegd uit de vaart genomen en vervangen door Zero Emissie-schepen (ZE).
- Variant 3: Busvariant Westerscheldetunnel. In deze variant wordt de verbinding Vlissingen-Breskens als verplichte busverbinding opgenomen in de nieuwe OV-concessie vanaf 2024. De Provincie verkoopt de schepen en ontmantelt de huidige organisatie.
- Variant 4: Vrijlaten-variant. De WSF wordt als veerverbinding opgeheven. Er komt geen verplichte busverbinding in de OV-concessie. Het is aan de OV-concessiehouder om het netwerk aan te passen en de vervoervraag te faciliteren als daar markt voor is. Er komt eventueel een veerexploitant die de verbinding in de zomermaanden op commerciële basis exploiteert. De provincie verkoopt de schepen en ontmantelt de huidige organisatie.
Op basis van ons adviesrapport wil de provincie de komende tijd de mogelijkheden om na 2027 de veerverbinding te varen met nieuwe Zero-Emissie (ZE) schepen ter vervanging van de huidige schepen (variant 2) verder onderzoeken. Vervolgens gaat de provincie bekijken of er mogelijkheden zijn om de concessie na 2027 door een marktpartij te laten varen.