Adviseur Jaap Sytsma is een expert op het gebied van Mobility as a Service, kortweg MaaS. Sinds dit onderwerp in de mobiliteitsbranche opkwam, is hij betrokken bij MaaS. Dit leidde tot een nominatie voor een MaaS-award als beloning voor zijn goede werk. Hoog tijd om eens meer te weten te komen over de MaaS-pilot in de regio Brainport Eindhoven en de rol van Jaap hierin.
“Ik ben nu voor drie opdrachtgevers betrokken bij de ontwikkeling van MaaS’, begint Jaap zijn verhaal. “Dat doe ik naast de Gemeente Eindhoven ook voor SmartwayZ.NL en voor CROW.” Eindhoven is namelijk een van de steden waar een landelijke MaaS-pilot wordt uitgevoerd. “Voor Eindhoven begeleid ik het uitrollen van de MaaS-pilot. Dat betekent dat ik vanuit de Gemeente Eindhoven samenwerk met het Ministerie van IenW, ASML en Brainport Development. Ik zorg ervoor dat alle belangen van de vier partijen worden meegenomen bij alles wat Turnn – de MaaS dienstverlener – voor de pilot doet.”
Uitbreiden met zo min mogelijk extra parkeerplaatsen
Het doel van de pilot in Eindhoven is om te leren of MaaS via werkgevers kan worden uitgerold onder werknemers. Jaap: “De Gemeente Eindhoven heeft als doel om alle reisbewegingen van haar ruim 2.000 medewerkers in 2025 duurzaam te laten verlopen. Eindhoven begint met het verduurzamen van de dienstreizen. Wanneer de medewerkers van de gemeente een reis willen plannen, boeken en betalen, krijgen ze alleen reisopties te zien die duurzaam en CO2-emissievrij zijn. ASML (met ongeveer 18.000 werknemers in Noord-Brabant) is nu verdeeld over meerdere werklocaties, maar gaat de werkzaamheden concentreren op één locatie net buiten Eindhoven, op bedrijventerrein De Run in Veldhoven; nu al de hoofdvestiging van ASML. Het betekent dat ASML daar van 10.000 naar 18.000 medewerkers gaat, met zo min mogelijk extra parkeerplaatsen. Want ASML kan wel extra parkeerplaatsen maken, maar dat vermindert het aantal files niet. En het is ook niet duurzaam of goed voor de leefbaarheid. Zie hier de uitdaging die er ligt. MaaS is onderdeel van de oplossing. ASML doet nog veel meer, zoals het stimuleren van fietsen, nadenken over vormen van collectief besloten vervoer en het mee verbeteren van de OV-verbindingen met Eindhoven en de omliggende regio. Een belangrijke maatregel is dat ASML woon-werkverkeer met OV voor haar medewerkers gaat vergoeden via de Turnn-app. ASML ziet MaaS als hulpmiddel om het makkelijker te maken om de OV-kilometers te vergoeden en deze is ook handig om als route- en – straks – als parkeerplanner te gebruiken. Op termijn biedt een MaaS-app als Turnn ook mogelijkheden om deelvervoer zoals een deelfiets te laten boeken voor de zogenaamde ‘last mile’ deelfiets. Uitgangspunt is en blijft dat het duurzaam is. En duurzaam is voor de medewerker vaak ook veel gezonder.”
Kruisbestuiving
Waar ASML zich richt op woon-werkverkeer, richt de Gemeente Eindhoven zich op dienstreizen. “Dit zijn dus alle zakenreizen van bijvoorbeeld Eindhoven naar Den Haag, maar ook naar een regiogemeente die niet zo goed bereikbaar is met het OV. Het idee is dat dat gaat worden verduurzaamd. Uiteindelijk hopen we op ‘kruisbestuiving’. Dus: wat werkt voor ASML en kan de gemeente daarvan leren? En wat werkt bij Eindhoven goed met de dienstreizen en wil ASML op die manier ook de dienstreizen gaan regelen?” legt Jaap uit.
Turnn is in 2019 als winnaar uit de bus gekomen en als dienstverlener voor de pilot aan de slag gegaan. Jaap: “Turnn werkt er hard aan om zoveel mogelijk vervoer te ontsluiten in Zuidoost-Brabant. Ze hebben een hele mooie app gebouwd die nu klaar is voor lancering. We gaan de app eerst uitrollen voor een kleine groep werknemers die ondanks corona nog steeds dienstreizen maakt of naar het werk reist. ASML maakt machines die chips maken. Daarvoor werkt een deel van de medewerkers nog steeds op locatie, bijvoorbeeld omdat ze werken in ‘clean rooms’. Aan deze medewerkers wordt gevraagd om gebruik te gaan maken van Turnn. Passend uiteraard bij de geldende coronamaatregelen. Daarbij realiseren wij ons dat OV voor veel mensen op dit moment vanwege corona niet de favoriete modaliteit is vanwege gezondheidsredenen.”