\

munieuws

Gerelateerd

Anders Roosteren van lestijden zorgt voor minder drukke spits

Er studeren meer dan 49.000 studenten in Nijmegen. Ze studeren allemaal in de wijk Heijendaal aan het ROC, de Hogeschool van Arnhem Nijmegen (HAN) of de Radboud Universiteit. Doordat de colleges allemaal op dezelfde tijd startten zorgde dat voor enorme verkeersdrukte in de wijk Heijendaal voor zowel het OV als auto’s en fietsers. Er is na onderzoek van MuConsult besloten om de lestijden van de onderwijsinstellingen te verschuiven en dat blijkt te werken.

Sinds september 2018 beginnen de colleges op de Radboud Universiteit een kwartier eerder, de lessen op de HAN juist een kwartier later. Het ROC houdt de oude lestijden aan. Het gevolg is dat de studenten zich meer verspreiden. Het aantal treinreizigers is met gemiddeld met 22% afgenomen. Onderzoeker Maartje van der Aa van MuConsult legt uit: “Op het drukste kwartier heeft de maatregel geleid tot een reductie van 14% bij de NS. Bij Arriva is de drukte in dat kwartier zelfs met 41% afgenomen. De spits houdt wel iets langer aan. In plaats van één hyperspits zijn er nu twee kleinere spitsen die een langere tijd duren. Het aantal reizigers is dus niet afgenomen, maar door het anders roosteren reizen ze niet meer allemaal op hetzelfde moment. De afname is bij Arriva een stuk hoger dan bij NS, maar er reizen meer studenten met NS dan met Arriva, waardoor het gemiddelde effect voor de trein op -22% uitkomt en voor de bus, via vervoerder Breng, op -10%.”

Het doel van het project is hierdoor gehaald en daar is Maartje trots op. Toch noemt ze ook een kanttekening: “Er moet ook naar de toekomst gekeken worden, want het aantal studenten blijft toenemen. En daarmee ook het aantal OV-reizigers. Het is dus aan te bevelen om door te gaan met de gebiedsgerichte aanpak voor Heijendaal. Hierbij zijn maatwerk, integraliteit en samenwerking succesfactoren.”

Wilt u meer weten over dit onderzoek, neem dan contact op met Maartje van der Aa.

station heyendaal-dva-0298

Foto via Radboud Universiteit